Quantcast

Fasadinis teatro Maidanas

Tai, kas buvo rodoma šių metų dramos scenoje, – šimtą kartų matyta, negyva ir nuobodu.

Praūžus daugiadienėms šventėms ir atsidžiaugus kasmečiais "Auksiniais scenos kryžiais", "Fortūnomis" bei diplomais, norisi sugrįžti į teatro kasdienybę ir pasikapstyti joje giliau. Ypač todėl, kad teatrinės trajektorijos Kaune per pastaruosius kelerius metus išsiplėtė, ir vis akivaizdesnis tampa atotrūkis tarp didžiosios teatro mašinos, atstovaujamos Kauno nacionalinio dramos teatro ir Kauno valstybinio muzikinio teatro, bei daugėjančių mažųjų.

Nepaisant prarasto ir su "Aura" susiliejusio Pantomimos, mieste kuriasi nauji, nuo savivaldybės finansavimo nepriklausantys teatrai, sudominantys vis daugiau ir daugiau žiūrovų. VDU teatras, Teatro klubas Senamiestyje, "Laimingų žmonių" sambūris, veikiantis įvairiose aikštelėse, – tai tik kelios per pastaruosius metus susikūrusios organizacijos, kurios nuosekliai plėtoja teatrinę kūrybą ir intensyviai ieško savo nišos. Būtent šių mažųjų teatrų perspektyvoje vertintini jau minėtų didžiųjų scenų darbai – juk šiedu teatrai, palyginti su mažaisiais, yra gerokai turtingesni, profesionalesni ir su didesnėmis galimybėmis. Ar jas išnaudoja?

Turiu prisipažinti, kad kaip ir daugelis teatrologų, dramos teatro žanrą visada laikiau privilegijuotu, lyginant su muzikiniais žanrais – operete, opera ar baletu. Maniau, kad drama atlieka didesnę švietėjišką misiją, yra nusitaikiusi tiesiai į žiūrovo sielą ir tik ji, drama, pajėgi įsiskverbti į jos tamsiausius užkaborius ir atrasti pozityvias kibirkštis. Tačiau šįmet šį nusistatymą buvau priversta pakeisti.

Lygindama šio sezono muzikinio ir dramos teatrų spektaklius, nejučia prisiminiau seniai girdėtus pasaulinio garso režisieriaus Levo Dodino žodžius apie dramos teatro aktorių. Šis rimtu veidu teigė, kad dramos teatro aktoriais tampa tie, kurie daugiau nieko gyvenime nesugeba – nei groti, nei dainuoti, nei šokti, nei gimnastikuoti. Netalentingieji, taip sakant, ir čia klausytojų salėje nuvilnijo juokas, nes juk tai netiesa, ypač žinant, kaip savo vaidyba žiūrovus užburia paties V.Dodino aktoriai. Tačiau būtent ta frazė – daugiau nieko nesugeba – skambėjo ausyse, klausantis ir žiūrint dramos teatro scenoje įvairiuose šio sezono spektakliuose besiblaškančius aktorius. Ar tai būtų "Vyšnių sodas", "Mėnuo kaime", "Pamela" ar "Jeruzalė", scenoje vienas kitą keitė prastai aktorių interpretuojami personažai – rėkaujantys, štampuoti, slankiojantys be vietos, nesugebantys improvizuoti, įsitikinę, kad žino, kaip jie turi atrodyti, ir tuo patenkinti. Ir daugeliu atveju negalėtum net kaltinti režisieriaus – abejoju, ar jis liepė "Jeruzalės" gaujai dirbti scenoje statistais, greičiausiai laukė iš jų bent minimaliai sukurtų vaidmenų; arba "Mėnuo kaime" aktoriams vaidinti taip, lyg pjesės skaitymo seanse – juk aktoriui patogu sėdint ar stovint išberti tekstą, pereiti iš scenos dešinės į kairę, tada atgal, ir užleisti vietą kitiems skaitovams.

Tai, kas buvo rodoma šių metų dramos scenoje, – šimtą kartų matyta, negyva ir nuobodu. Todėl tik dar aštriau skamba teatro prieigose žvakelėmis apšviestos iškabos, pjesių citatomis kviečiančios palaikyti Ukrainos revoliucijos verpetuose besiaukojančius, mirštančius kovotojus. Kaip ir visomis reklamos akcijomis (o joms Lietuvoje šiuo metu lygių nėra), taip ir pastarąja teatras iš paskutiniųjų stengiasi įtikinti, kad yra svarbus ir turi ką pasakyti, tačiau meninė produkcija teigia kitką – teatras revoliuciją palaiko tik žodžiais, ne veiksmais.

Mažiau ambicingas fasadiniais pareiškimais, bet sąžiningesnis savo laikysena šį sezoną yra Muzikinis teatras. Pastarojo teatro aktoriai ne tik dainuoja ir šoka, tai yra, anot V.Dodino, atskleidžia savo talentus, bet dar ir vaidina. Ir ne bet kaip, o geriau nei dramos artistai. Galbūt todėl, kad šiems aktoriams teatras nėra tik darbo vieta, bet ir kūrybinio išsipildymo, meninių ieškojimų, aktualaus dialogo su visuomene platforma. Tokio dialogo norisi palinkėti ir svarbiausiai teatro meno mekai Kaune – Nacionalinei dramai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Garsija

Garsija portretas
Kad KNDT paskutiniais metais nera ka ziureti, kalba ne vienas ziurovas. Girdisi ir tokia nuomone, kad Kauno mazesniuose teatruose geresni spektakliai.

To - OHO-ho Ina Pukelyte

To - OHO-ho Ina Pukelyte portretas
Ačiū už įdomią informaciją .Kaip viskas lietuviška ir neskanu. ..Autorei tikrai turėtų būti gėda, o redaktoriams palinkėčiau nors prabėgomis perskaityti ir įvertinti skelbiamus straipsnius. Labai nesinorėtų ,kad ir Kauno Diena nusiristų iki bulvarinio Lietuvos Ryto lygio .

To - OHO-ho Ina Pukelyte

To - OHO-ho Ina Pukelyte portretas
Ačiū už įdomią informaciją .Kaip viskas lietuviška ir neskanu. ..Autorei tikrai turėtų būti gėda, o redaktoriams palinkėčiau nors prabėgomis perskaityti ir įvertinti skelbiamus straipsnius. Labai nesinorėtų ,kad ir Kauno Diena nusiristų iki bulvarinio Lietuvos Ryto lygio .
VISI KOMENTARAI 8

Galerijos

  • Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?
    Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?

    Dienraštis rašė apie Kauno apylinkės teisme nagrinėjamą baudžiamąją bylą, kurioje teisiamas UAB „Akvasanita“ vadovas Svajūnas Jonika dėl dviejų darbuotojų susirgimo profesine liga, kuri nusinešė jaunų vyrų gyvybe...

    1
  • Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?
    Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?

    Rugsėjo 18 d. Pasaulio paveldo komiteto sesijoje buvo patvirtinta Kauno modernizmo architektūros paraiška „Modernusis Kaunas: optimizmo architektūra, 1919–1939“. ...

    2
  • Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?
    Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?

    2008 metais iš valstybės lėšų buvo pradėtas vykdyti Druskininkų sporto centro statybos projektas. ...

    8
  • G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių
    G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių

    Naudodamiesi finansinėmis paslaugomis, žmonės kartais sprendimus priima remdamiesi ne tik racionaliais faktoriais, bet ir spontaniškai, impulsyviai, pagal draugų ar šeimos narių patarimus. Tai normalu, tačiau svarbu žinoti, kada elgiamės ...

    11
  • Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje
    Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje

    Beveik kiekvieną dieną didesniuose ar mažesniuose Lietuvos miestuose atidaroma parodų. Jų būna įvairių: gerų ir visai nereikšmingų, svarbių tik patiems autoriams ar platesnio masto ir konteksto. Tarp šio ekspozicijų srauto nemenką da...

    3
  • Tikrų vertybių ilgesys
    Tikrų vertybių ilgesys

    Savo įspūdžiais iš parodos, spektaklio ar koncerto, savo nuomone apie interviu herojų ar rašinio temą pasidalijantys žmonės – vertinga auditorija. Menininkams jų atsiliepimai – tai nepadailinta, į profesionalų rėmus neįspr...

  • Matematika ugdo ir kūrybiškumą
    Matematika ugdo ir kūrybiškumą

    Šiemet jau 34 metus iš eilės paskutinį sausio šeštadienį į KTU atkeliaus 9–12 klasių moksleiviai iš visos Lietuvos pasitikrinti matematikos žinių – čia vyks respublikinis prof. Jono Matulionio jaunųjų ma...

    3
  • Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?
    Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?

    Lietuvoje veikiančios kultūros ir meno organizacijos yra labai skirtingos, įsikūrusios tiek trijuose didžiuosiuose miestuose (Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje), tiek regioninėse savivaldybėse (likusi Lietuva). Jose galite domėtis tiek laivininkystės ist...

  • Laisvė atminti Laisvę
    Laisvė atminti Laisvę

    Mūsų atminties laisvė – šiuos žodžius, užrašytus ant transparanto, laikomo seno, ilgaplaukio vyro rankose, pirmiausiai pamato Kipro Mašanausko roko operos „1972“ žiūrovai. Scenoje vėlus vakaras, tačiau ne naktis...

    1
  • Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė
    Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė

    Šiemet turime daugybę progų didžiuotis ir džiaugtis Kauno miestu – Europos, o sykiu ir Vakarų kultūros sostine, kurioje žmones vienija noras kurti gražesnę dabartį ir ateitį. Hanzos dienos Kaune – vienas gražių tokio kūrybi&sca...

    6
Daugiau straipsnių